BECCABOLL - hobbyfotograf med stor passion

här får ni läs om min vardag, främst i bilder. jag delar med mig av tips och trix inom fotografering och photoshop. Uppdaterar vid tid och möjlighet! nu i sommar skriver jag om min resa till Italien med min farmor.

Inspirations från läsare!

Publicerad 2012-01-08 22:02:38 i Foto - Tips&Trix,

Jag bad folk att skriva lite om vad jag ska skriva om. Får några kommenterar och jag börjar med Kevalin en tjej som bloggar om sitt liv och bilder. Hon tyckte att jag skulle lägga upp hur jag fotar och hur jag redigerar och lite allmänt så.

Nu har jag tagit en exempelbild som jag tog idag, som är rätt typisk becca bild. Den är då tagen med mitt 100mm MACRO som jag exprimenterar med för fullt!

För det första, när jag går ut och fotar, fotar jag typ allt jag ser. Från gräs, till blommor, till hus, till bilar o.s.v. Jag försöker att hitta inspiration utifrån vad man har. Jag bor i lilla svalsta, har händer det inte direkt mycket, men jag försöker ta tillvara det jag har och fota fina bilder! Man får vara lite fantasifull och påhittig bara! :)



Här är bilden när jag öppnar den i Camera Raw. Jag fotar i Raw format som är en kvalité på bilderna. I Camera Raw kan man göra en mängd olika saker, men det finns några som jag brukar göra när jag går igenom det.



Temperatur & Toning: Här ändrar jag vitbalansen. Jag ville ha en liten färg touch på den här bilen, så jag har ställt in en så den blir lite grönare och sammtidigt gulare.

Exponering: Här ändrar jag ljuset. När man rör på den här blir det otroligt mycket ljusare, superbra!

Intensitet: Här ändrar man ljusinsiteten, blir ljusare på ett annat sätt än exponering.

Kontrast: Ökar kontrasten

Lyster & Mättnad: Får upp färgen. Färgen blir starkare och fyllare, och jag älskar bilder med färg i. Superbra!

Man alltid när ni fotar i raw: Pröva allt och utforska! det är då ni lär er!



Hoppas ni lärde er nått! Forstätt kommentera vad jag ska skriva om, så länkar jag er :)

Kommentarer

Postat av: Tilda

Publicerad 2012-01-08 23:41:37

SVAR: Hej!

1.Jag tycker att du ska blogga om det DU tycker är roligt att läsa i en blogg!



2.Ha en frågestund!



3. Lägg upp massa bilder!



4. Skriv om något du jätte järna skulle vilja ha jusst nu!



5. Fråga vad dina läsare tycker är intressant att läsa om!



Hoppas det var till hjälp!



//TILDA

Postat av: Tilda

Publicerad 2012-01-08 23:44:32

SVAR: HEJ!



1. Fråga dina läsare om vad de vill läsa om!



2. Ha en frågestund?



3. Fota MASSA & lägg ut på bloggen!



Hoppas det var till någon hjälp!!



///TILDA

Postat av: Kevalin

Publicerad 2012-01-09 09:27:44

Oh my gosh !!!!!!

Gud så fin och frisk bilden såg ut efter redigering.

Sånt måste jag testa

Postat av: Alva

Publicerad 2012-01-09 09:51:55

sv; Ja vad roligt, gör det! Mm, jag har också ett macro-objektiv, men är ganska ny på det ;)

Och tack!



Allt bra?

kram

Postat av: Sofia

Publicerad 2012-01-09 12:08:30

Har en undersökning på bloggen angående mobbing/ falskhet och kränkningar och önskar att du ville delta med din åsikt! Visa och säg ifrån, detta är inte okej!



http://chaiilatte.webblogg.se/2012/january/aspergers-natti.html#comment

Postat av: Alva

Publicerad 2012-01-09 14:56:45

Vilka fina bilder du tar! :D

Postat av: Sara och Julia

Publicerad 2012-01-09 16:23:27

Hej! Nu Nu har du chansen att bli dagens blogg i våran blogg! Vi väljer ut bästa och finaste blogg, det kanske blir just nu ? Checka in och se om du vill vara med:) Ha de bra ! : http://swjf.blogg.se/2012/january/vill-du.html

Postat av: Alva

Publicerad 2012-01-09 17:00:19

sv: Ingen orsak! :D Vad använder du för kamera? ^^

Puss!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela