BECCABOLL - hobbyfotograf med stor passion

här får ni läs om min vardag, främst i bilder. jag delar med mig av tips och trix inom fotografering och photoshop. Uppdaterar vid tid och möjlighet! nu i sommar skriver jag om min resa till Italien med min farmor.

Tips: Hur jag redigerar semesterbilderna

Publicerad 2011-07-15 00:32:00 i Foto - Tips&Trix,

Tänkte visa hur jag redigerar mina bilder som jag lägger upp från Italien!

Jag använder:
Canon EOS 60D med 50mm 1.8 & 18-200mm 3.5-5.6
Canon IXUS i7 (kompaktkamera)
Abode photoshop Elements 9 på en liten ACER data.

Ingen överdrivnt dyr/lyxig utrustning.

Här är exempelbilder:

För att få ljusa och färgstarka bilder borde man egentligen fota i RAW-format, men om man tex som jag är på semester och inte orkar redigera RAW hela tiden, finns det enkelt sätt att redigera bilderna, så detm blir "helt okej" (se ovan) Nu ska jag visa hur jag gör iaf :)

välj "create new fill or adjustment layer"

Här är listan som man får upp, och dem jag använder mest är dem vitmarkerade, alltså Brightness & Contrast och Hue/Saturation. Dem två gråmarkerade är om man vill göra lite coolare effekter, då kan ni exprimentera där.

Och här har vi de två olika. hue / saturation använder jag för att få upp färgen. Alltså färgrikare/klarare bilder. då tar jag saturation och tar den uppåt, om ni tar den nerår ser ni själva att den blir "ofärgrikare". Dra den tills det känns bra!



Brightness and contrast använder jag precis som det låter, kontrast och ljushet. Man drar den oxå tills det blir bra! Enkelt va?

Och dem två enkla sätten för att bilderna blir helt okej!
Hoppas ni förstod, ge gärna response på kommentarer :)

Kommentarer

Postat av: Sofia - Mode, foto & personligt

Publicerad 2011-07-15 08:12:29

Godmorgon :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela