BECCABOLL - hobbyfotograf med stor passion

här får ni läs om min vardag, främst i bilder. jag delar med mig av tips och trix inom fotografering och photoshop. Uppdaterar vid tid och möjlighet! nu i sommar skriver jag om min resa till Italien med min farmor.

bättre svartvita bilder med gradient map!

Publicerad 2011-07-07 19:39:52 i Foto - Tips&Trix,

Nu ska jag ge er ett photoshop tips till er som vill göra svartvita bilder!

Det finns några olika sätt att göra en bild svartvit på i photoshop, men att använda gradient map tycker jag blir bättre och skarpare. 

Öppna din fil och redigera den som du tycker är bra, eller bara ta den som den är. 
Sedan tryck på "Create new filler or adjustment layer"


Sen på "Gradient map"


Sen kommer färgerna som ligger i din palet nu att dyka upp. (min del, vit och grön) Då klickar du dig till "Black and White"

Då kommer du upp till denna menyn. Sen ser ni den långa grejen, som är vit på ena sidan och svart på andra? Den kan ni justera kontrast och ljushet! Jag ska visa två exempel.. rulla ner.

Här är jag tex tryckt på den lilla "konen" så dem kommer närmare mitten, då blev det mer kontrast i bilden.
på den här bilden har jag tagit den andra "konan" den vita närmare mitten, då vart bilden ljusare.
Sen är det upp till dig hur bilden vill se ut, men du får mer fria händer att göra det resultatet du vill. Blir 1000 gåner bättre med gradient map!

Skillnaden:
Hoppas ni förstod och kan lära er ut av detta! Frågor: kommentera eller fråga mig på "fråga mig" länken i headern. tack för mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela