BECCABOLL - hobbyfotograf med stor passion

här får ni läs om min vardag, främst i bilder. jag delar med mig av tips och trix inom fotografering och photoshop. Uppdaterar vid tid och möjlighet! nu i sommar skriver jag om min resa till Italien med min farmor.

Tips: Hur jag fotade självporträtt!

Publicerad 2011-01-11 22:51:02 i Foto - Tips&Trix,

Hej!
Jag tänkte visa er hur jag gjorde när jag fotade min självporträtt i Detta inlägget.


Detta använde jag:

Plus Stativ & kamera såklart :)


Det jag gjorde var att sätta kameran på stativet, och på med blixten. Jag har på AV-läget på kameran, med lägsta bländare (1.8) & slutartid som passade till det. Jag fick pröva ut vilken ISO jag skulle använda för att få skarpa och fina bilder. Mitt ISO blev 800 & 1/8 i slutartid.


Blixten riktade jag Uppåt, och så la jag min pappersbit på. Det gjorde att ljuset spred sig mjukare i rummet. Här är bilder som man ser skillnad på mellan papper & utan papper.

Utan:
Med:

Ser ni skillnaden? Att ljuset blir inte lika "hård" och tråkigt. I den andra bilden ser man det mjuka ljuset.

Egentligen, om man är riktigt bra, ska man ha en Sånhär eller en Sånhär . Men ett papper funkade ganska bra :)


Reflexskärmen satte jag bredvid mig, för att kunna reflektera lite av blixtljuset och av min lampa som jag använda som ljusskälla som kom från vänster. Alltså placerade jag min reflexskärm på höger sida, så den skuggande delen av mitt ansikte skulle få mer ljus. En reflexskärm ger 100% bättre bilder, och för alla som inte har någon och fotar mycket porträtt, du lär märka skillnaden! Exprimentera själv! vart får du bäst ljus med din reflexskärm?


Fjärrutlösaren använda jag såklart till att ta fotona med. Jag har ju dessutom en 60D med vridbar skärm, så jag kunde till och med se mig själv i skärmen när jag fotade, som var jättesmidigt då jag kunde se mitt reslutat!


Hoppas ni förstod min instruktion, och låt mig veta om någon annan testar samma sak! det är hur kul som helst att exprimentera, det är så du blir en bra fotograf.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela