BECCABOLL - hobbyfotograf med stor passion

här får ni läs om min vardag, främst i bilder. jag delar med mig av tips och trix inom fotografering och photoshop. Uppdaterar vid tid och möjlighet! nu i sommar skriver jag om min resa till Italien med min farmor.

Fototips - Bokeh

Publicerad 2010-10-10 17:56:31 i Foto - Tips&Trix,

Tänkte ge er ett fototips! eller, bara en upplysning.. eller nått, haha!


På bilden visas, Bokeh, det är det som blir i bakgrunden, som blir "prickar". Engligt mig - en väldigt cool effekt.
När du har en kortare bländare, så får du mera såna "prickar" bokeh i bakgrunden. Du märker oxå när du fotar att vid vissa avstånd, om du fokuserar på en sak, så ser du om det blir mer suddiga bokeh (bild nr. 2) eller mer skarpa (bild nr. 1). Pröva att ta lite bilder som bara är suddiga, och se hur det blir. Resultatet blir otroligt roligt, och det går för dig att använda detta i porträttfoto, macrofotografering etc.


Hoppas ni fick lära er något!
/Rebecca Corselli

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela